Köybaşı cad. Yalı sok. No: 6/1 Yeniköy - Sarıyer / İSTANBUL
info@erdilvet.com.tr
Pazartesi - Cumartesi : 09:00 - 19:30 || Pazar : 10:30-18:30

FİP NEDİR?

Kedilerin enfeksiyöz peritonitisi (FIP) kedi corona virüslerinin (FCoV) neden olduğu bir enfeksiyondur. Corona virüsler birçok memeli ve kuşta yaygın olarak bulunan bir patojendir. Kedi corona virüslerinin düşük virulensli suşları Feline enterik corona virüs-FECV hafif ishal , FECV nin mutantı olduğu düşünülen yüksek virülensli suşu da öldürücü FIPV’e neden olurlar.

FİP HASTALIĞINA YAKALANMAK ÖLÜMCÜL MÜ?

FCoV ile enfekte kediler tamamen sağlıklı kalabililer bununla birlikte FCoV ile enfekte 10 kediden birisinde genellikle de ilk bulaşıyı takiben , FIP geliştiği bildirilmektedir. FIPV taşıyan tüm kediler aynı zamanda FECV de taşır , oysa FECV taşıyan tüm kedilerde FIP gelişmez.

HANGİ KEDİLER RİSK ALTINDADIR?

Çok genç ya da yaşlı kediler, immunsupresif hastalıklar ya da kedilerin operasyon, aşırı kalabalık vb. nedenlerle stres altında olanlar diğerlerine oranla daha fazla risk altındadır. Genetik faktörlerin de hastalığın oluşumunda etkin bir role sahip oldukları bilinmektedir. İran , Birman , Burmese ve Bengal kedileri gibi bazı ırklar  FIP’e diğerlerinden daha fazla yakalanırlar.

FİP NASIL BULAŞIR?

FIP’in nasıl bulaştığı hala tam olarak bilinmemektedir. Kedilerin çoğunda FCoV hastalık oluşturmadan enterositlerdeki varlığını sürdürür. Bu kediler dışkılarıyla FCoV’ü yayarak diğer kedileri enfekte ederler. Virüs kediler arasında dışkı ya da salyanın oral ve nazal dokulara bulaşması ile de yayılır.

Enfekte kediler tarafından virüs yayılımı 2 ay kadar devam eder. Enterik enfeksiyonun bulaşmasında idrar ve dışkı kaplarının etkin olduğu düşünülmektedir. Çok kedili ortamlara giren hemen hemen tüm kediler FCoV ile enfekte olurlar. FCoV partikülleri ağız yolu ile alındıktan sonra 24 saat içinde tonsiller ve ince bağırsaklarda bulunabilir.

KLİNİK BULGULAR NELERDİR?

Etkilenen kedilerde kilo kaybı, iştahsızlık , ateş , yavru kedilerde büyüme geriliği , abdomen boyutlarında kademeli artış, mat, sert kıllar, iris renginde değişme,  antibiyotiklere yanıt alınamaması gibi klinik bulgular vardır. Yaygın olarak sarılık ve membranlarda solgunlaşma görülebilir. Bazı kedilerde retinal hemorajilere rastlanabilir, bu bulguların gözlendiği olgularda ayırıcı tanı listesine FIP mutlaka eklenmelidir.

KEDİMİ NASIL KORURUM?

FCoV’nin kontrolü iyi beslenme , sağlık durumunun iyi olması ve sanitasyonun sağlanması ile gerçekleşir.

FIP İNSANA BULAŞIR MI?

FIP bilinen bir halk sağlığı riski teşkil etmez.

Add Comment